מפזר את מילותיי ברוח האלקטרונים של רשת האֶתֶר

לא אמורות

עוד רשומה מתוך הדברים קשורי היהדות שכתבתי בעבר. כרגיל, עריכה מינימלית. לאור ההתפוצצות החוזרת של פרשת נשות הכותל, אני מפרסם זאת עכשיו.

12/06/2011

היום דיברתי עם אחד, לומד יחד איתי (כחלק מדיון פוליטי על המפלגות שיש באוניברסיטה לאחרונה) על הכולל והמדרשה הקשורים למקום הלימודים שלנו. הוא הזכיר את עניין התקציב של המדרשה ואת כך שספר הקשור למסכת עבודה זרה היה במדרשה אך לא היה בכולל. עניין פעוט לכאורה.
אך אז, לפתע, שטח בפני שאינו מבין "מדוע בכלל בנות צריכות ללמוד את מסכת עבודה זרה? בנות לא אמורות ללמוד את הדברים האלו."
אמנם הספקתי לשטוח בפניו את תדהמתי לנוכח ההכרזה  הזו, ולהבהיר לו שאמור זה שם של נהר.

כמיטב המסורת, הוא לא האמין לי. אני לא מומחה בשום צורה בגיאוגרפיה של רוסיה, אבל כרוסי במוצא- עבורי זה ידע בסיסי שנספג לתוכי יחד עם הבורשט והמכות בחגורה. 2 הנהרות המפורסמים ברוסיה הם האמור (העשירי באורכו בעולם) והוולגה (הארוכה ביותר באירופה, והמנקזת ביותר גם כן). ברוסיה אף מגדילים לעשות ונוהגים לכנות אותם אפילו אבא ואמא – амур батюшка и волга матушка. רציתי להמשיך להתווכח בנושא מעט פחות פוליטי זה, אבל אז התחיל השיעור, למרבה המזל.

לא הספקתי לחשוב ולומר לו, למה האמירה שלו בנוגע לנשים הייתה פוגענית כל כך. אז עכשיו אומר – כי זהו טיעון שאני נתקל בו לעיתים קרובות, קרובות מידי.

כל ארון הספרים היהודי כולו הוא חלק מהמחשבה והפילוסופיה, והתרבות היהודית. יש בו ספרי הלכה רבים שמשפיעים על התנהגות היהודי ומחשבתו בחיי היומיום. כפי שכבר אמרתי, יש שסוברים שנשים לא צריכות ללמוד זאת. הם שוכחים, כרגיל, שנשים הן חלק מהעם היהודי, חלק מהתרבות היהודית, חלק משמעותי מאוד למעשה (51% מהאוכלוסיה, בכל זאת).
נשים אחראיות (בתפקידיהן המסורתיים ע"פ היהדות) על כך שהגברים יוכלו להמשיך בתפקידים המסורתיים שלהם. אמנם, במבט מהפסגה קצת קל לזלזל במה שיותר למטה, אבל אני מאמין באופן גורף שאמירה כמו "לא אמורות ללמוד" היא אמירה מרפה ידיים. והיא אמירה שגם באה להרפות ידיים. להרפות את ידיה של מחצית מהאוכלוסיה, מחצית מהא/נשים המזדהות/ים כיהודים, מחצית שלמה – ואפילו קצת יותר.

כאשר אומרים לאלמוני שאינו אמור לעשות משהו, יש בכך נימת ביקורת מסויימת, על כך שעושה. הוא אינו חייב, למה לטרוח? לעיתים הדבר בא בהערכה ופליאה, אבל המקום שלהן לא ממש חיובי תמיד. אלמוני עושה משהו שאינו אמור לעשות, והפלונים מתפלאים על כך, על העוצמה שיש בו, אך עצמם לא יעשו זאת. כי אינם אמורים לעשות זאת. למה לטרוח?
כאשר אומרים לפלמונית, שאינה אמורה לעשות דבר מה, ללמוד דבר מה, לקרא דבר מה, יש כאן גם ביקורת. לעיתים קרובות גלויה. ביקורת שהיא חוסר רצון לוותר על משהו שהוא בלעדי עבור פלוני אחר. יש כאן הרפיית ידיים. ויש כאן, כן אני אומר זאת, ניסיון להדיר נשים. אמירה של "לא אמורה" היא מעט אחרי "אסור לה" שהיא כבר קצת לא "פוליטיקלי-קורטקט" (כלשון הגויים). הנשים הן חלק משמעותי בתרבות ובשיח היהודי. וחבל שיש אנשים שרוצים לשמור אותו רק לחצי אחד של האוכלוסייה.

glowbarתוספת מעכשיו:

יש אמירות שונות על התפקיד המסורתי של נשים ביהדות, ולהן יש תפקיד משלהן – ועל כן עליהן לעשות אותו. אני לא מאמין בחלוקת תפקידים ממוגדרת. יש נשים שירגישו בנוח לבצע את התפקידים המסורתיים, ויש כאלו שיבחרו לא לעשות זאת. ויש נשים שיבחרו לשלב. יש גברים שיעשו כך גם כן. מנסיוני כל ניסיון לומר למישהו שהיא עושה משהו שהיא לא אמור לעשות, היא אמירה קלה יותר של זלזול, יותר מאשר אמירה של הערכה. במיוחד בקונטקסט של מנהגים. יש אפילו כאלו המרחיקים ואומרים שאסור. הם מתרצים את האיסור בכך שאין זה מקומה של האישה. האם יש איסורים על גבר לנקות, לטפל בילדים, להפריש חלה, להדליק נרות? האם יש איסור אחד על גבר לעשות מעשים שמיועדים לנשים?
קיים כמובן האיסור ללבישת בגדי נשים ו"טיפוח" "נשי" כגילוח, כזכור: "לֹא יִהְיֶה כְלִי גֶבֶר עַל אִשָּׁה, וְלֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה, כִּי תוֹעֲבַת ה' אֱלֹהֶיךָ כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה" (ספר דברים, כ"ב, ה') והפרשנויות הלכו ורבו למקומות בהם אני כבר נוטה להתעצבן מעבר למקובל, על כן לא ארחיב בעניין זה.
כתבתי כבר קודם, על כך שביהדות נפוצה תפיסה על כך שחלקה של האישה בעולם הבא נקבע על ידי הגבר. זו בדיוק התפיסה של "לא אמורות" – כי מבחינת הגישה הזו, מעשי הנשים האלו הן לשווא, שווים כקליפת השום. הערך שלכן נמדד לפי ההצלחה שלנו. וזה ממש חמוד שאתן מנסות להיות שוות, אבל אין סיבה שתטריחו בזה את ראשכן הקט, לכו ותביאו קפה.

תגובות על: "לא אמורות" (9)

  1. יש הרבה דברים דביליים שנשמרו בסופו של דבר. דת היא קודם כל ערכים, כל השאר אלו סמלים שעברו אבולוציה מאותם ערכים בעיקר בגלל אמצעים ומשאבים של תקופות שונות בהיסטוריה. מה שנשתמר אלו בעיקר הסמלים ופחות הערכים. בדיוק כמו שאנו לא זוכרים כיום שנראנו בעבר כמו לטאות או דגים.

    ואני יכול להבין גם כיום את האיסור של גבר שנראה כמו אישה. וגם להיפך.

    אהבתי

    • לטעמי דת כפי שהיא נתפסת היום בעיניים מודרניות-מערביות, היא קודם כל ערכים. לפחות, חוויתי משהו דומה של חלק מהאנשים לדת שלי, ולאופן בו א/נשים מנסות/ים לתפוס דתות כיום. אבל כאשר אני מביט בדתות כיום, אני רואה שם לעיתים רחוקות ערכים, או ערכים שהיו בכלל בדתות עתיקות יותר. ערכים?
      תלוי איך בכלל אתה מגדיר אותם/ן.
      לדעתי מה שהשתמר, כרגיל, זה לא רק הסמלים אלא המסורות המסויימות שהתקשרו לערכים מסויימים שאנשים רצו לשמר, ערכים ויחסי כוחות.

      פחות ברורה לי ההשוואה לאבותינו שנראו כלטאות ודגים. אבל אנחנו כן דומים במידה רבה, פשוט מנסים להתעלם.

      אני לא יכול להבין את האיסור מעבר לגישות הטרנספוביות של הדתות השונות, והעניין הזה שחייבים להפריד. מבחינתי כל ההפרדה הזו מסריחה, גם בתרבות שלנו.

      אהבתי

      • אבל יש סיבה להפרדה הזו, אני לא מתכוון לתפקידים ולמה אמורים או לא אמורים לעשות. בעידן המודרני אין לזה משמעות מלבד התפקידים המשפחתיים של אמא ואבא/ סבא וסבתא.
        אין לזה גם קשר לטראנסופוביה (אתה מתכוון מטתסיופוביה, כן?) של הדת. כי גם מחוץ לדת תמצא את הפחד הזה. וכאן זה בכלל עניין של זיהוי חיצוני – אתה לא רוצה לזהות אנשים כמו שהם באמת ולא לזהות אותם כמישהו אחר.

        אהבתי

        • איזה משמעות יש לתפקידים משפחתיים? אנשים מכל מגדר יכולים לבצע כל אחד מהם. שלא לדבר על זה שבחברות שונות התפקידים האלו נתפסים באופן שונה. גם אם משווים חברות "מערביות" כמו אנשים ילידי הארץ ויוצאי רוסיה.

          טרספוביה (http://en.wikipedia.org/wiki/Transphobia) היא פחד ושנאה מאנשים טרנסג'נדרים. מטאטסטיופוביה, לפחות לפי ויקי, זה פחד משינוי עצמי. לא רואה קשר בניהם.
          בכל מקרה, גם מחוץ לדת קיים הפחד הזה, כמובן. כמו שאנשים אתאיסטים יכולים להיות גזענים, כמובן.
          לא הבנתי מה הבעיה עם זיהוי חיצוני. באופן אישי, תרבותית זה נחשב למשהו מאוד חשוב, לדעת איזה איברי מין יש לאיזה אדם. זה גורם לאנשים להציק לאנשים אחרים בנושא, ולהעיר הרבה הערות לא לעניין, במקרה הטוב.

          אהבתי

        • העולם והיקום בנויים מניגודים.
          ניגודים מאזנים כמו חום וקור
          וניגודים משלימים כמו זכר ונקבה.
          משפחה צריכה להיות בנויה מגבר ומאישה. זכר+נקבה=חיים. לכל ילד יש את הזכות לאמא ואבא, ואף ליברל לא ייקח אותה. לנו יש את החובה להעניק לו את זה. זה שאמא אינסטלטורית ואבא רקדן בלט, זה לא קריטי. העיקר שיש אמא – אישה (נקבה) ואבא – גבר (זכר).

          'טראנס' זה 'מעבר' אז פשוט קישרתי את זה. ל'פחד משינוי'. יש חשיבות בידיעת איבר המין לפרט, זה אפילו קריטי. אני רוצה לדעת עם מי אני מתחיל, כי זו יכולה להיות אישתי לעתיד, אתה יודע. כבר קרו מקרים של גברים שהכירו נשים והתעוררו לגלות שאלו לא נשים כלל – זה הרבה יותר גרוע מהצקות והטרדות זה כבר סוג של אונס. אנחנו לא חיים בעידן השידוכים שדוחפים לך מישהי, אם אתה רוצה או לא, ואומרים לך "תכיר, זו אשתך".
          כל הנסיון הזה לשנות סדרי עולם, עם הגדרות חדשות למין, הוא סתם גחמות של כמה היפסטרים משוגעים וזה יעשה רק נזק וכאוס. כבר שמעתי על אנשים שרוצים לבטל את ההפרדה בשירותים. אולי הם גם יירצו לבטל את ההפרדה במקלחות של הקאנטרי?

          אהבתי

        • לוק, אני מניח שאתה לא עושה את זה בכוונה, אבל אתה מגלה התנהגות מאוד טרנספובית בתגובה שלך.
          אני לא חושב שאתה מתכוון לפגוע במתכוון באנשים טרנסג'נדרים וג'נדרקווירים שקוראים או כותבים כאן, אבל רציתי לציין שאתה עשוי לעשות זאת. אני מניח שהדבר נובע בעיקר מאי הכרותך עם מושג המגדר, מהי טרנסג'נדריות ועוד מושגים בנידון, ומבלבל אותה בטעות עם נונ-קונפורמיות וניסיונות חתרניים לגרום לאנשים לעשות דברים שהם לא רוצים או משהו כזה (אין לי מושג מה זה היפסטרים, מעולם לא פגשתי אותם, אולי כי אני לא תל אביבי). אני ממליץ לקרא על הנושאים הללו בויקיפדיה, בבלוגים ובפורומים באינטרנט. כל המושגים כאן קלים לחיפוש בגוגל.
          בהצלחה 🙂

          ערכים מומלצים בויקיפדיה:
          טרנסג'נדר
          ג'נדרקוויר
          transphobia
          מגדר
          אונס

          פורומים מומלצים:
          טרנסג'נדרס וחברים (תפוז אנשים)
          ג'נדרקווירים (תפוז אנשים)
          הורות הומולסבית (תפוז אנשים)

          בלוגים מומלצים:
          יש כמה רשומות הנוגעות לנושא בבלוג הזה, תמשיך לדפדף
          שחור סגול
          יחסי מין – הגיגים של א/נשים על מגדר
          (ועוד כמה וכמה בצד של הבלוג שלי, אם כי הרשימה לא הכי מעודכנת)

          *בנוסף, חום וקור הם לא יסודות, ולא הפכים או השלמות. הם פשוט קליטה עצבית בגוף שמשמעה "הדבר הזה חם יותר מהגוף שלי" ו"הדבר הזה קר יותר מהגוף שלי".

          ** לגבי "אני רוצה לדעת עם מי אני מתחיל" – אתה מוזמן לא להתחיל עם אנשים עמומים מגדרית, אף אחד לא מחייב אותך לעשות את זה. ואתה מוזמן בהחלט בתחילת קשר עם מישהו/י לדבר על החשיבות של הכנות בקשר, ולעודד אותה, בתקווה שהאדם שאתה פוגש יספר לך שהוא/יא טרנסג'נדר/ית – אם אכן כזו/ה ולעצור את הקשר בשלב מוקדם. אולי זה ישבור את הלב למי מכם, אבל לפחות זה יהיה קצר. אתה גם יכול לפתוח את הנושא במהלך דייט ולברר. או פשוט לבקש תעודת זהות, כי לפי החוק בישראל מה שבין הרגליים קובע לעניין זה, פחות או יותר.

          אהבתי

        • אמת, היפסטר זאת מילה של תל-אביבים, ביחד עם סאחי, שתי מילים שאני בעצמי עדיין לא ירדתי לסוף משמעותן, אבל היפסטר זה לרוב כוונה אחד שהולך נגד הזרם כדי לעשות דווקא.

          אני לא מתכוון עכשיו לעשות עבודת מחקר בהגדרות במין. ממה שאני מבין (תקן אותי אם אני טועה), אלו נשים שהחליטו שהן גברים וגברים שהחליטו שהם נשים. לא רק בצורת הלבוש וטיפוח המראה החיצוני, אלא בצורת הפנייה שהם מבקשים שיפנו אליהם. זה הגדרות שגויות של בני אדם לתופעות טבעיות מובנות מאליהן. זה כמו שתקרא לשמש ירח לבוקר לילה ומעכשיו תישן ביום ותהיה ער בלילה ותתעצבן למה אף עסק לא פתוח ולמה אף-אחד לבא איתך.
          זה כמו שתקרא למים 'שתן' ותחליט שמעכשיו את שותה רק שתן ואז לא תבין למה אנשים מסכלים עליך מוזר כשאתה שותה מים אבל מבקש שתן. זו דרך לבלבל את כל המושגים שהאנושות יצרה והתרגלה אליהם, בשביל מה?
          קרא לי טראנסופוב, אם אתה ממש רוצה, אבל אני חושב שזה פשוט נוראי שמחנכים אנשים לנסות להיות מה שהם לא במקום לחנך אותם לאהוב את עצמם כמו שהם נולדו. כל תרבות הטראנס הזו לא שונה מבחינתי מתרבות האנורכסיה או תרבות הפלסטיקה.
          ומה זה "עמומים מגדרים"? ולמה אתה מצפה שאני אקח מבחורה זרה תעודת כחלק מתהליך הכרות רק כדי להיות בטוח שזו באמת אישה? אתה באמת רוצה לחיות בעולם כזה של פחד? שוב: למה להקשות על העולם?!

          אהבתי

        • 1. לקרא בויקיפדיה כמה ערכים =/= לעשות עבודת מחקר. קוראים לזה הגינות. קוראים לזה לדעת על מה אתה מדבר לפני שאתה מדבר עליו.
          2. מי אתה שתחליט בשביל אנשים אחרים מי הם כן ומי הם לא?
          3. מי שהביע פחד ואמר שלגלות שיצאת עם טרנסג'נדרית יותר גרוע מאונס זה אתה. אז אמרתי, אם אתה מפחד – אתה יכול לוודא. ביג דיל, לבקש תעודת זהות. אפשר אפילו לעשות את זה באיזה קטע של משחק הכרות.
          4. "כל תרבות הטראנס לא שונה מתרבות האנורקסיה ותרבות הפלסטיקה". רגע, אתה קובע קביעה על בסיס זה ש*לא* קראת בויקיפדיה ואין לך מושג על זה? הממ…
          שמע, אני אומר את זה ככה:
          אתה יכול לריב איתי עד מחר ולנסות לגרום לי להסביר לך דברים שאני כבר כתבתי בבלוג הזה מספיק פעמים, ומספיק אנשים כתבו בויקיפדיה. אתה גם יכול להפסיק להגיב כאן. אתה גם יכול לקרא כמה ערכים בויקיפדיה. אבל – תגובות טרנספוביות נוספות ימחקו. כי אי ידיעה היא נסלחת, אבל בורות, ורצון להשאר בבורות הזו ממש לא.
          כי אתה לא יכול להעליב אותי, להעליב חברים וחברות שלי ולצפות שאני אחייך אליך ואהיה נחמד עם הקביעות שלך בנוגע לחיים של אנשים אחרים שאין לך פירור של ידע עליהם, כי גם בויקיפדיה אתה מתעצל לקרא.

          אהבתי

        • עברתי על אחד הפוסטים שלך וקראתי קצת. עבודת מחקר, הכוונה שיש כמה דברים שיותר בוערים על הפרק ממין (אני בטוח שכבר שמעת על פליטות הפה של יאיר לפיד) משום-מה היתי בטוח שיש קשר לניתוחים להחלפת איבר-מין או הגדלת חזה לגברים – זו, ידידי, פלסטיקה.
          בכל אופן, אני לא קובע דברים לאף-אחד, הטבע כבר עשה את זה לפני ואלפי שנים של היסטוריה המשיכו לבנות עליו. אני רק לא מבין למה להיאבק במאבק שכשלונו ידוע מראש, נגד מה שנקבע מראש ואינו ניתן לשינוי. כמו שאמרתי: זה כמו להחליף בין השמש לירח. למה?
          ואני לא מנסה להעליב אף-אחד, אני רק אומר שכל המאבק להילחם בנורמות פשוטות, שנועדו בסך-הכל להפוך את העולם נוח יותר לבריות, יעלו בתהו ובהו. אני מנסה להסביר לך למה התופעה הזו היא זו שעלולה לפגוע באחרים, וכנראה שגם במי שלוקח בה חלק.

          אהבתי

התגובה מותרת לכל מין, גזע וענף!

